Bulletin - leden 2016

1. leden 2016

Primátoři 21. století mají pro inovativní správu města k ruce bouřlivě se vyvíjející odvětví chytrých městských technologií, strategií a konceptů. K nejvlivnějším z nich patří koncept Smart Cities. Inteligentní města se vyznačují především tím, že se snaží různé problémy – třeba dopravu, zdroje energie nebo nakládání s odpady – chápat a řešit jako vzájemně propojené.

Cílem Smart City Cluster je stát se národní platformou pro vytvoření inteligentního města.

Smart City Cluster

Společnost Schneider Electric ohlašuje vznik nové platformy pro rozvoj a podporu inteligentních měst v Česku. Sdružení nese název Smart City Cluster a spojuje zástupce byznysu, akademického světa a odborné veřejnosti. Cílem skupiny je propagovat koncept inteligentního města, tzv. Smart City, jako východisko při hledání energeticky úsporných opatření, snížení ekologické zátěže nebo řešení dopravních problémů. To vše za využití pokročilých smart-technologií. „Naším cílem je být hlavní a sjednocující skupinou pro oblast inteligentních měst v Česku. Chceme být zároveň partnerem státní správy i municipalit při hledání optimálních řešení pro rozvoj měst a obcí. Dále budeme spolupracovat s vysokými školami a podporovat výzkum a vývoj inovací. Do budoucna plánujeme vytvořit databázi technologických řešení a současně navrhneme i možnosti jejich finančního krytí,“ říká Jaroslav Žlábek, generální ředitel společnosti Schneider Electric, která je jedním ze zakládajících členů sdružení. Mezi členy Smart City Clusteru patří: Schneider Electric, ČVUT, E.ON, Česká spořitelna, Technologické centrum Písek a Atos. Další členové budou přibývat. „Nejsme uzavřenou skupinou a hledáme další zájemce, kteří přispějí k rozvoji našeho spolku i samotného konceptu inteligentních měst. Veškeré naše aktivity budeme provozovat jako neziskové,“ uzavírá Jaroslav Žlábek, viceprezident sdružení a generální ředitel Schneider Electric.

Plzeň a Karlovy Vary

V loňském roce došlo na západě Čech k prvnímu propojení cestovních průkazů mezi krajskými městy u nás. Nová čipová Karlovarská karta funguje i v Plzni a naopak ta plzeňská i v Karlových Varech. Plzeňská i Karlovarská karta je společně provozována pod systémem Plzeňská karta. Plzeňská i Karlovarská mají vlastní vizuál, odkazující k symbolům jednotlivých měst, obě karty lze plnohodnotně použít v sesterském systému.

Nyní tedy funguje takzvané křížové dobíjení, kdy na Plzeňskou nebo Karlovarskou kartu lze nahrát jak předplatné pro Integrovanou dopravu Plzeňska (zde i elektronické peníze), tak předplatné pro MHD v Karlových Varech. Držitel karty si může předplatné pro obě „zóny“ dobít jak v Plzni, tak v Karlových Varech. Typický příklad tedy je, že klient v Karlových Varech, který má na své kartě dobité karlovarské předplatné cestuje například do Plzně do školy či nemocnice. Na svoji kartu si tedy již v Karlových Varech dobije buď jednodenní předplatné pro Plzeň, nebo elektronické peníze, za které si v Plzni přímo ve vozidle koupí jednorázový lístek.

Tento úspěšný projekt, který se zdá být skutečným smart řešením, byl podmíněn i výbornou spoluprací obou dopravních podniků, které fakticky projekt sdílené karty pro Karlovy Vary a Plzeň společně realizovaly. Město Karlovy Vary má do budoucna zájem, aby byla karta, podobně jako ta plzeňská, mul­tifunkční. Stejně jako Plzeňané by ji tak její majitelé mohli využívat i jako elektronickou peněženku, průkazku do knihovny a podobně. Od konce minulého roku je možné vyzvednout si Plzeňskou kartu nyní i v České spořitelně. O Plzeňskou kartu nebo její výměnu je možné si požádat i na vybraných plzeňských pobočkách České spořitelny v Obchodním centru Tesco na Rokycanské nebo na Lochotíně, v Gerské ulici. Na stejném místě, kde klient žádost podá, bude karta připravena i k vyzvednutí.

ParkFinder: Projekt iCity

Evropský projekt iCity pro rozvoj konceptu smart city, probíhající již od roku 2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn. Barcelona je vedoucím městem tohoto projektu. Mezi průmyslové partnery patří společnosti jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015 spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst ve městě.

Tato aplikace reaguje na situaci ve městech, kde podle zástupců automobilky SEAT cca 30 % automobilů jezdí pouze za účelem vyhledání místa k parkování a tato jízda v průměru trvá 20 minut a podle odhadů stráví řidič hledáním místa k zaparkování v průměru půl kilometru zbytečné jízdy, což při cca 100 parkovacích místech v jednom městském bloku dává 50 km zbytečné jízdy denně v jednom bloku. Aplikace ParkFinder proto po spuštění vede řidiče snadno a jednoduše k nejbližšímu volnému místu k zaparkování, čímž eliminuje tyto zbytečné jízdy.

Toto spojení evropského projektu smart city a automobilky je výhodné pro obě strany: Občanům uvedených měst umožňuje snadné parkování a automobilce nabízí příležitost ke „službě navíc“, která na velmi konkurenčním automobilovém trhu může být právě oním jazýčkem na vahách, který rozhodne o koupi dané značky automobilu. Nyní je ParkFinder v pilotním ověřování ve městech Reus a Barcelona. Zástupci projektu iCity i automobilky SEAT zároveň konstatují, že touto aplikací jejich spolupráce nekončí.

Společné úsilí směřuje ke zlepšování situace v městské mobilitě i k rozšiřování platformy iCity Platform do dalších evropských měst, tak aby se přínosy tohoto projektu ještě více znásobily.
Pro více informací: http://www.icityproject.eu/content/solving-city-issues-seat.

Barcelona, Songdo

Primátoři 21. století mají pro inovativní správu města k ruce bouřlivě se vyvíjející odvětví chytrých městských technologií, strategií a konceptů. K nejvlivnějším z nich patří koncept Smart Cities. Inteligentní města se vyznačují především tím, že se snaží různé problémy – třeba dopravu, zdroje energie nebo nakládání s odpady – chápat a řešit jako vzájemně propojené. Prostřednictvím komunikace s občany a IT technologií sbírá smart city nejrůznější data, na jejichž základě pak ve spolupráci s univerzitami i soukromými společnostmi promýšlí, jak procesy ve městě nastavit co nejpraktičtěji.

Zefektivnit se dá třeba parkování: aplikace v chytrém telefonu řidiči napoví, kde je nejbližší volné místo, nechá ho elektronicky zaplatit – a policistovi nahlásí neplatiče. Zároveň shromažďuje informace o tom, kde, kdy a kdo potřebuje parkovat, a městští plánovači mohou celý systém optimalizovat. Barcelona chytrou regulací pouličního parkování snížila počet cest autem mezi roky 2004 a 2009 o 14 %, ve vnitřním městě pak o 18 %. V technologických inovacích hrají zásadní roli bezdrátové sítě v čele s tzv. internetem věcí, který umožňuje koordinovat činnost všeho, od lamp po čističky. Zatím nejdále v tom zašli v korejském Songdu.

Ve městě na ostrově ve Žlutém moři nikdy nepotkáte popelářské auto. Kdykoli totiž – ať už doma, či na ulici – vyhodíte odpadek do koše, začíná jeho napínavá cesta supermoderním odpadním systémem. Podzemní potrubní síť rozpozná, co za odpadek její útroby právě pohltily, a odešle jej k dalšímu zpracování. Pak ho čeká proměna v energii (třeba bioplyn), kterou město dále využije. Sofistikovaný je i koloběh vody: chytré kohoutky posílají pitnou vodu do kuchyně, vodu čistou, ale ne pitnou do sprchy a s tou zbytkovou se dá splachovat. Všechno od regulace teploty přes zásobování až po veřejnou dopravu je optimalizováno tak, aby uhlíková stopa šedesátitisícového jihokorejského města byla alespoň o dvě třetiny nižší než u měst srovnatelných. Taková míra integrace organismu města je možná jen díky tomu, že Songdo vzniklo jako pilotní projekt superekologického města na zelené louce. Podle různých prognóz se však města mají do roku 2030 nafouknout o 2,7 mld. A Praha 7 očekává po vzniku nové čtvrti v oblasti bývalého nádraží Bubny zvýšení populace až o 30 tisíc lidí.
Pro více informací: http://relax.lidovky.cz.

Zpět na přehled novinek

Chcete i z vaší obce mít Chytré město?

Kontaktujte nás